Image
Destination AI

Destination AI. Kdo porozumí umělé inteligenci dřív, zvítězí

Destination AI. Kdo porozumí umělé inteligenci dřív, zvítězí

Umělá inteligence má před sebou jednu velkou výzvu. Umí toho na různých úrovních už dnes tolik, že často naráží na limity v připravenosti lidí. Každou hodinu přitom na světě vzniká nový nástroj, který zpřístupňuje lidem nebo firmám nějakou novou oblast, která donedávna vyžadovala tisíce lidských hodin a dnes jde vyřešit pomocí pár správných zadání a dotazů. A protože hlídat přívalovou vlnu novinek je na hranici lidských sil, rozhodla se TD SYNNEX zpřístupnit svým partnerům a zaměstnancům nový program. Jmenuje se Destination AI a pomůže jim rychle se zorientovat na rostoucím trhu umělé inteligence a proniknout do nových oblastí.

Právě tak strávil týdenní polehávání s chřipkou Radek Šenfeld. Obchodník, který už od roku 2009 pracuje pro distributora a mnoho lidí si jej dnes spojuje zejména s portfoliem Dell Technologies. Když ho nemoc přiměla zůstat v posteli, začal si hrát s umělou inteligencí. Na portálu Destination AI se pustil do celé řady kurzů. A nezůstal jen u byznysu – protože pochází z hudební rodiny, složil s pomocí AI a nástroje Udio několik vlastních skladeb. „Posílal jsem to bráchovi, který léta dělá DJe, a byl nadšený, co jsem během chvíle dokázal vypromptovat. Samozřejmě i tady platí stejná zásada, kterou známe třeba z oblíbeného Chatu GPT. Pokud se ptáte dobře, dostanete výborné odpovědi. Pokud ne, jen těžko se doberete skvělého výsledku,“ vysvětluje Radek, kterého pro AI velmi nadchla loňská květnová konference značky Dell v Las Vegas.

Pro nás ‚železáře‘ je to revoluční změna myšlení

„Ve Vegas jsem byl poněkolikáté, ale ročníky předtím se stále opakovala mantra cloud nebo public cloud. Když jsme dorazili loni v květnu, najednou byl celý program o umělé inteligenci. Byl to wow efekt. V ten moment jsem si uvědomil, že se mění celý mindset nejen vendora, ale také trhu jako takového. Tempo vývoje potáhnou dopředu vývojáři AI, kteří budou z logiky věci potřebovat pro svůj výkon prvotřídní ‚železo‘. Na značkách pak bude, aby dokázaly dodat potřebný výkon, který umělá inteligence bude potřebovat,“ říká nadšeně i po několika měsících.

„Když budu parafrázovat slavnou scénu z Pelíšků: ‚Železáři budou mít co žrát‘, protože umělá inteligence pomůže vrátit data z cloudů do on-premise,“ vysvětluje s nadhledem. Přitom druhým dechem dodává, že vyznat se v tom, kde dnes začíná a končí umělé inteligence, je v zásadě nemožné. A samotní výrobci tuto situaci zákazníkům často neulehčují.

Image
Radek Šenfeld
Radek Šenfeld objevil Destination AI při nemoci

„Je to natolik revoluční změna, mnohdy zejména marketingová, že ani obří značky nedokážou reagovat často tak rychle a flexibilně, jak bychom od nich očekávali. Všechny okamžitě začaly používat nejrůznější nálepky AI-ready, AI-certified, AI-boosted, protože se to od nich tak nějak očekávalo. Ale ve skutečnosti trvá, než dokážete přizpůsobit své produktové řady i vnitřní strukturu nové realitě. Dnes už ty největší značky ale vědí, kam chtějí dojít. I proto, že před běžnými uživateli mají tradičně náskok,“ říká Radek Šenfeld.

Deep Seek? Říkám tomu Deep Creek

Vyznat se ve světě jazykových modelů, které táhnou masové rozšiřování umělé inteligence dopředu, je přitom velká fuška. „Spojené státy už ohlásily programy, kdy do vývoje AI napumpují stovky miliard dolarů. Čína nic nevyhlašuje, ale dělá to stejné. Ostatně, měli jsme možnost vidět to zděšení, když uvolnila svůj AI model Deep Seek, kdy den po oznámení padaly akcie NVIDIA a dalších o desítky procent. Vyzkoušel jsem Deep Seek a potvrdilo se, co mnoho jiných uživatelů sdílelo, a sice že se nedoberete některých odpovědí. Pro mě je to však stále něco záhadného, z legrace tomu říkám Deep Creek (hluboké údolí),“ usmívá se Radek Šenfeld.

Do budoucna očekává, že celý IT segment potáhnou vzhůru právě software firmy a startupy zaměřené na vývoj AI, nebo různé aliance tradičních vendorů. A ty budou sekundárně vytvářet příležitosti pro zavedené značky, které stále poskytují tradiční služby IT infrastruktury. Výkon půjde neustále nahoru, což bude znamenat vyšší nároky na velikost hardware, spotřebu energie, na udržitelnost celého modelu. „Naštěstí velké firmy vědí, že jdou tyhle věci ruku v ruce, proto mají vymyšlené celé ekosystémy, jak nakládat například s přebytečným teplem. Celkově datová centra s AI nabízejí vyšší efektivitu, flexibilitu a bezpečnost ve srovnání s tradičními datovými centry. Vytápějí se tím budovy v okolí,“ dodává muž, který, ač původně Severočech, nezapře plzeňský přízvuk.

Ambasadoři AI pomůžou partnerům

Ale zpět k Destination AI. Radek Šenfeld patří mezi první, kdo v českém TD SYNNEX, prošel kurzy umělé inteligence na stále rostoucí platformě. Program Destination AI pomůže našim partnerům využít obrovské příležitosti v oblasti umělé inteligence (AI) – v současnosti jednoho z nejvíce skloňovaných témat napříč všemi odvětvími i v běžném životě.

Získal status AI ambasadora, což mu otevírá nové možnosti při jednáních s partnery.  „Nebude to ze dne na den, protože mě partneři znají jako člověka zodpovědného primárně za dodávky hardware. Ale ve chvíli, kdy budou rozšiřovat své portolio do oblasti AI řešení, dost možná budu znát odpověď a dokážu jim pomoci najít vhodná řešení,“ říká Radek Šenfeld.

A na závěr našeho povídání doplňuje své přesvědčení. „AI přináší změnu našeho myšlení. Každý z nás by se měl snažit pochopit, kde jsou možnosti a příležitosti, které přináší. Je to jako s jinými trendy. Rozhoduje z velké části také rychlost, s jakou se dokážeme učit. Pro nás v IT distribuci, je změna každodenní realitou. Základem mé obchodnické práce vždycky budou tradiční mezilidské vztahy. Ale technologie se za šestnáct let, co tu pracuji, změnily k nepoznání. Teprve ale s AI přichází revoluční změna, jež otřese celým trhem. Nevíme přesně jak, ale je dobré ji zkoumat zevnitř a snažit se chápat souvislosti a možnosti. To je náš úkol, abychom nejen zůstali v byznysových vztazích relevantní, ale abychom také třeba utekli těm, kteří do toho tu energii nedají,“ uzavírá Radek Šenfeld.

A co vy? Už jste vyzkoušeli Destination AI? Příští stanice je budoucnost. Zaregistrujte se do ní tady.

Co si přečíst i toto?

„Umělá inteligence navždy změní naše životy. Nyní je pouze na nás, jestli to bude k lepšímu, nebo horšímu,“ je přesvědčený Lukáš Benzl. Muž, který dlouhé roky působil v technologických firmách, startupech a projektovém managementu.

Tomáše Kubáta netřeba IT komunitě dlouze představovat. Nejenže posledních patnáct let šéfoval infrastrukturní divizi Hewlett Packard Enterprise (HPE) v České republice, ale čas od času si na akcích či konferencích střihnul také roli moderátora – pohotového, vtipného, schopného vysvětlovat složité věci jednoduše.

První dny Pavla Jarolímka v nové roli v rámci TD SYNNEX jako by byly nejspíš dost přesnou předzvěstí toho, co jej v následujících týdnech a měsících čeká. Byly turbulentní, rychlé a plné seznamování, networkingu a nikdy nekončícího přívalu nových informací.

blog
Know-how rozhoduje
Technologie. Distribuce. Spolupráce.

Jsme váš TD SYNNEX.