Image
xbox

Gen Z už tolik nehraje. Peníze raději utrácí za cestování nebo módu

Gen Z už tolik nehraje. Peníze raději utrácí za cestování nebo módu

Gamingová scéna neustále roste. Ne tak bláznivě jako v časech covidu, kdy Češi, Slováci, ale také Poláci nebo Maďaři investovali do veškerých digitálních kratochvílí a přeplňovali plány výrobců o desítky procent. Ale stále citelně. Paradoxně však roste díky generaci dnešních pětatřicátníků, čtyřicátníků a, co možná trochu překvapí, také díky stále většímu podílu žen, dívek a dam, které intenzivně hrají. „Podíváme-li se na statistiky, které máme k dispozici nejen ze střední a východní Evropy, ale také ze západních zemí, zjistíme dva klíčové trendy: podíl hráček už je dnes okolo 40 % a zároveň nejmladší generace raději než za hry utrácí za cestování nebo udržitelnou módu,“ popisuje Martin Zídek, šéf prodejního týmu Microsoft HW ve společnosti TD SYNNEX v regionu střední a východní Evropy, který se tak stará o prodej mimořádně oblíbených Xboxů.

U jednoho stolu s ním sedí ještě dva muži ve středním věku, kteří si před lety zamilovali konzoli Xbox 360 a dodneška jsou vášnivými gamery, kteří celou herní scénu neustále sledují a umí s ní pracovat jako málokdo na českém nebo slovenském trhu. Stanislav Rusinko, který do TD SYNNEX přišel právě z Microsoftu, a František Stuchlík, který v dresu distributora působí už třiadvacátou sezonu.

Dnes si všichni tři jednomyslně pochvalují, že podepsání značky Xbox do distribuce TD SYNNEX přináší nejen zajímavá byznysová čísla, ale především každodenní pestrou práci, která nikdy nesklouzává k rutině. „Máme tu spoustu mozků, které dokážou prodávat složitou IT architekturu, servery, úložiště nebo cloudová řešení. Je skvělé, že tu máme také prodej krabic nebo digitálních her, kde vidíte výsledky vašich aktivit okamžitě nebo nejvýše v řádu dní. Navíc tím, jak Microsoft nedrží vlastní lokální týmy, k nám přicházejí lidé přímo od výrobce. Máme tu tak poměrně volné ruce, spolupracujeme se streamery na Twitchi, s youtubery, s novináři. A do jisté míry tak určujeme celý trh,“ doplňuje Martin Zídek.

Stano, co člověka, který byl přímo u zdroje – tedy v Microsoftu – přiměje přejít k distributorovi?

Stanislav Rusinko: Microsoft organizačně dělá hodně velké šachy, což můžeme nejlépe pozorovat na tom, jak se každý rok promění lokální lidé na jednotlivých pozicích. Je to bezpochyby skvělá firma, má neskutečný drajv a ohromnou spoustu inovací. Ale přitom platí, že čím větší region, tím vyšší je také stabilita týmů, což vidíme například na Francii nebo ve Spojeném království.

Martin Zídek: Z druhého pohledu, my jako distributor jsme za to rádi. Jednak dva lidé z našeho čtyřčlenného týmu pro prodej Xboxu ve střední a východní Evropě přišli přímo od výrobce, a mají tak báječný vhled do celé problematiky. Zároveň nás ale i žene touha dokázat, že dokážeme být na trhu natolik akceschopní, že žádný jiný partner není potřeba. Dodává nám to sebevědomí, že jsme rovnocenný partner vendorovi.

Daří se to?

Stanislav Rusinko: To, jak funguje náš region a jak se nám daří pracovat s kanálem v České republice, Slovensku nebo Polsku, je oproti jiným regionům opravdu unikátní. V mnoha ohledech dosahujeme lepších výsledků než na západních trzích, kde přitom značky investují do marketingu a celkové podpory nesrovnatelně více prostředků nebo energie.

Martin Zídek: Češi a Slováci jsou dvě země, které velmi dobře pochopily subskripční model. Zvykli si na předplatné Netflixu, Spotify nebo Google Disků. Proto se tady také velmi dobře daří Game Pass – službě, která vám za pár stovek měsíčně umožňuje přístup k celé galerii her. Najdete tu Minecraft, ale také letecké simulátory. Hlavně je tu však plno novinek, které teprve včera uvedl někdo na trh – a vy máte přístup bez zdržení a s mnoha výhodami. Pro mě osobně je skvělé, když vidím, jak jako tým rosteme. Platí ono okřídlené: ‚Čím víc toho víš, tím snáze se ti to dělá.‘ Nemáme proti sobě žádného Čecha nebo Slovenku, řešíme vše s Evropou. Nikdo z nás už netráví čas pouze v kanceláři, máme možnost pracovat hybridně a je to mimořádně pestrá práce.

Zůstáváte ještě sami aktivními gamery?

Martin Zídek: Miluju celou gamingovou scénu. Baví mě ji sledovat i z hlediska vývoje her, byznysu, který stojí za herními tituly, a sledovat trendy. Mám doma všechny typy konzolí, ale samotnému hraní se věnuji opravdu málo. Před 15 lety jsem si hrál i na novináře a o hrách psal na webech a účastnil se herních výstav a akcí.

František Stuchlík: Já trochu hřeším na to, že občas potřebuje žena jít dříve spát a zahraju si „na tajňáka“. Hraju pravidelně několik oblíbených her a využívám i nově přidávané tituly v Game Passu. Mně Xbox učaroval už před mnoha lety, protože je to platforma, která přináší nekonečnou zábavu.

Stanislav Rusinko: I já si občas zahraju, i když mi čas nedovolí zdaleka tolik, kolik bych si přál. Je zajímavé, že mám dnes už možnost také pozorovat třeba generační trendy v hraní i na příkladu svých dětí v teenagerském věku.

Kdo je dnes vůbec takový typický gamer? Podle profilu a věku.

Martin Zídek: Gameři, kteří utrácejí nejvíce peněz, jsou nejčastěji v našem věku, tedy okolo 35–40 let, kteří hrají na konzolích a jež umíme oslovit. Mnohdy jsou to otcové, kteří přivádějí ke hrám další generaci hráčů a hráček a díky tomu si obhájí i vyšší investici do nové herní konzole. S mladší generací je to navzdory obecnému přesvědčení složitější. Takzvaná Gen Z utrácí zejména za jiné věci – cestuje, chodí do kaváren, utrácí za zážitky a módu. Herní průmysl je pro ně ale také stále důležitá forma zábavy. To vidíme z průzkumů i z reálných čísel na trhu.  

Proč je pracovat pro Xbox u TD SYNNEX cool?

Martin Zídek: Je to jedna z mála značek, kde oslovujeme běžné zákazníky našich partnerů a vymýšlíme s nimi celou marketingovou strategii. TD SYNNEX prodává i složitější věci – cloudy, servery. O to je to s Xboxem zábavnější a zcela jiná výzva.

František Stuchlík: Práce pro Xbox u TD SYNNEX je skvělá. A protože na trhu není nikdo z Microsoftu, kdo by se staral o lokální Xbox, dává nám to možnost experimentovat a často dělat i překvapivé věci. Například jsme ve spolupráci s lokálním partnerem vytvořili speciální limitovanou konzoli inspirovanou Call of Duty při příležitosti vydání posledního dílu.

Stanislav Rusinko: Zapojujeme streamery, youtubery, komunitu. Je to zábavné, protože výsledky vidíte hned teď. Chceme mít více nejen herních značek, které nás přiblíží retailu. Cílem je být distributor, který má všechny ty báječné mozky na IT architekturu nebo cloud a zároveň se dokázat bavit kreativním marketingem, spolupracemi se zajímavými lidmi na populární značce.

Co je hlavní trumf Xboxu vůči konzolovým konkurentům jako Sony nebo Nintendo? Je to již zmíněný Game Pass?

Stanislav Rusinko: Z mého pohledu ano, byť konkurence má podobné varianty. Jen ne v takovém záběru. Služba každému nabízí přístup k obrovské knihovně her. I proto se kolem Game Pass točí podstatná část marketingu.

Martin Zídek: Dnes už to není jen o konzolovém hraní. Pořád je pro nás nejtypičtější uživatel ten, který má televizi s 4K rozlišením. Ale Game Pass umožňuje hrát na jakémkoli chytrém zařízení – na stolním počítači, monitoru, notebooku, tabletu, telefonu. Jsou regiony, kde mimo telefonu není masivně rozšířená jiná elektronika – typicky Asie nebo Afrika –, kde se v telefonu dělá úplně všechno. Škola, práce, zábava, zkrátka vše.

František Stuchlík: Podíl fyzických krabiček se dnes snižuje a v krabičkách už často nenajdete médium, ale pouze licenční klíč. Budoucnost patří digitálnímu obsahu, na který již nyní klademe zásadní důraz. TD SYNNEX Czech patří mezi nejúspěšnější distributory licencí v Evropě.

Jaké další změny a trendy lze očekávat?

Martin Zídek: Model herního předplatného je určitě cesta. Digitální distribuce obsahu je velmi živá a rychlá. Vidíte hned výsledky v číslech, hráč má naší licenci u sebe v řádu vteřin. U krabicových her je zcela jiná přidaná hodnota – sběratelství limitovaných edic her. Naši obchodní partneři začínají využívat prodeje her s předběžným přístupem, tedy hrajete o několik dní dříve před oficiálním uvedením titulu. Například u Call of Duty se trh už několik týdnů až měsíců dopředu připravoval na novou verzi.

Co si přečíst i toto?

Ve světě IT je správa virtuálních strojů nezbytností. HPE proto přišlo s vlastním nástrojem pro virtualizaci VM Essentials pro jednodušší správu, monitoring a optimalizaci virtuálního prostředí. Nový software nabízí zákazníkům cenově výhodnou a flexibilní alternativu k tradičním virtualizačním řešením.

Doba, kdy zaměstnanci firem seděli ve velkých centralizovaných kancelářích, je dávno pryč a s tím se mění i způsob, jakým lidé přistupují k firemním datům. S nadsázkou lze říct, že klasický síťový perimetr tak, jak ho známe, již prakticky neexistuje. S tím, jak se mění pracovní prostředí, se musí měnit i způsob, jakým firmy přistupují k bezpečnosti.

Digitální transformace klade stále vyšší nároky na správu a ukládání dat. Firmy generují ohromné množství informací, které musejí být rychle dostupné, bezpečné a efektivně spravované. Tradiční pevné disky již nestačí – jsou pomalé, energeticky náročné a vyžadují častou údržbu. Pure Storage přináší all-flash úložiště, které kombinuje špičkový výkon, jednoduchou správu a úsporný provoz.

blog
Know-how rozhoduje
Technologie. Distribuce. Spolupráce.

Jsme váš TD SYNNEX.