Image
openspace

AMD frčí a od NVIDIA očekávám opravdu velké věci, říká Tomáš Vaník

AMD frčí a od NVIDIA očekávám opravdu velké věci, říká Tomáš Vaník

Než se dostaneme ke komponentům, IT distribuci nebo klíčovým trendům dneška, vraťme se v čase o deset let zpátky, kdy Tomáš Vaník poprvé přišel do tehdejšího sídla Tech Data v pražských Butovicích. „Vzal jsem si na sebe pro jistotu ‚kvádro‘, protože jsem si nebyl jistý, jak přísná jsou firemní pravidla v oblasti etikety. Svému vedoucímu jsem tenkrát také musel slíbit, že se co nejdříve naučím anglicky, protože to byla tehdy opravdu bída. Pak jsem usedl do open space a tam mi řekli, tady máš značku, takto dělej cenotvorbu, tahle čísla sleduj a já jen koukal,“ směje se dnes, když vede celý tým GCC (takzvané Global Computing Components) a reportuje v angličtině kolegům i nadřízeným, kam tisíce pamětí, procesorů a dalších komponent každý den na českém trhů míří. A oblek nosí už jen na výjimečná jednání. 

Na první pohled je všechno jinak. Jste na jiné pozici, centrála se přestěhovala z jednoho konce Prahy na druhý, celý obor se několikanásobně zrychlil. Co za ty roky zůstalo stejné jako první den? 

Atmosféra. Když jsem tehdy přicházel od mobilního operátora, nevěděl jsem, co můžu čekat. Ale našel jsem tu strašně fajn lidi a od začátku měl pocit, že jsem tu správně a že mi každý chce upřímně pomoct. Měl jsem také štěstí na dva blízké kolegy, Tomáše Hampla a Vítka Vojtěška. Za hodně jim oběma vděčím a jsem rád, že i oni tu stále jsou. Především jsem ale rád, že ta atmosféra časem nezmizela. Můj tým je jeden z důkazů, za posledních šest let jej nikdo neopustil. I když lidé dostali laso odjinud, kvůli partě se rozhodli zůstat.  

Je něco konkrétního, co vás tmelí? 

Máme podobný smysl pro humor. Občas zajdeme na oběd, po ránu fitko, máme rádi sport, někdy práci proložíme soubojem v Xboxu. Tedy nic až tak převratného, spíš jsme si výjimečně lidsky sedli. 

Image
Tomáš Vaník nastoupil do tehdejší TechDaty před deseti lety.
Tomáš Vaník nastoupil do tehdejšího sídla Tech Data před deseti lety.

Pojďme k vaší části distribuce, která se tradičně označovala jako „volume“. Jak moc se poslední roky proměnila? 

Na jedné straně je to stále o „šoupání krabic“, vysokých objemech a minimální marži, na druhé straně i tady se čeří vody. Prodávají se jiné kategorie než dříve, mění se nejúspěšnější vendoři, celý segment ovlivňuje umělá inteligence. Samozřejmě, i celý český trh je unikátní oproti jiným zemím. Abychom rostli, musíme být kreativní a pronikat na nové trhy. 

Vezmeme to postupně. O které kategorie je dnes největší zájem? 

Kartami mimořádně zamíchal covid. Tou dobou všichni toužili mít doma paměťová úložiště, herní konzole, špičkové grafické karty. Trh se některými produkty přesytil a dodnes tyto kategorie spíš stagnují – přece jen životnost takových produktů je několik let. Dnes se daří například procesorům, rychle se posouvá serverový byznys, naopak slabší čísla vidíme u diskových výrobců. Ale každé čtvrtletí přináší nová překvapení. V našem oboru si nemůžete říct, tohle teď pár let „pofrčí“, všechno se neustále mění. 

Přesto, co „frčí“ právě teď? Jaká značka? 

Kdybych musel zvolit jen jednoho, pak skvěle fungují procesory AMD. Jak dříve tomuto segmentu kraloval Intel, tak poslední roky AMD odvádí špičkovou práci. Má jasnou produktovou strategii, dobré partnerské podmínky, přináší na trh inovativní věci. Ohromný potenciál pak vidím ve značce NVIDIA. 

Jak je to s onou umělou inteligencí? Z laického pohledu by se zdálo, že jde především o softwarovou revoluci. 

Ta právě souvisí například s NVIDIA. Aby lidé mohli využít potenciál AI naplno, potřebují lepší výkon a špičkové grafické karty a serverová zařízení. NVIDIA na tuhle vlnu zareagovala dobře a my jsme rádi, že ji nově máme i v našem portfoliu. 

A konečně, kam dál růst? 

Vidím čtyři velké směry. Vše spojené s AI, skvělé vztahy s vendory, serverový byznys a zahraničí. 

Jsou zahraniční ambice reálné?  

Máme velkou výhodu, že právě v Čechách máme centrální sklad v Boru u Tachova, z něhož se snažíme stále častěji obsluhovat i jiné země. Pro některé výrobce proto z České republiky řídíme rozvoj Maďarska, Rumunska nebo dokonce Turecka. Snažíme se stát na více byznysových nohách, protože kdybychom stáli jen šoupání krabic do českých e-tailů a retailů, jak jsem již zmínil v rámci českého trhu, brzy narazíme na strop. Dnes už je poměr mezi domácím a zahraničním trhem přibližně 70 ku 30, což je za dva roky významný posun. 

Co si přečíst i toto?

Jedna otřepaná teze ze sociálních sítí říká, že když do názvu konference přimícháte slovo umělá inteligence nebo zkratku AI, automaticky se zdvojnásobí počet lidí, kteří se na akci přihlásí. Česká pobočka Amazon Web Services (AWS) takovou věc dělat nemusela – svoji konferenci nazvala lakonicky AWS Cloud Day 2024. Přesto bylo ve středu 23. října O2 universum našlapané.

PanzerGlass jede bomby. I díky týmu v TD SYNNEX, který si před lety vzal tuto značku pod křídla. Nejen distribučně, ale také marketingově, protože se o rozvoj tohoto dánského brandu stará parta kolem Tomáše Hampla, Tomáše Vaníka nebo Honzy Dvořáka sama.

S Lucií Hlaváčovou by se dalo mluvit dlouhé hodiny. Její život je totiž pozoruhodný hned v několika ohledech. Mnoho let hrála na nejvyšší české úrovni pozemní hokej. Dnes společně s manželem, mimochodem profesionálním Lego modelářem, přemýšlí, jak u tohoto olympijského (ve světě oblíbeného, ale v Česku podceňovaného) sportu udržet generaci dnešních dorostenek.

blog
Know-how rozhoduje
Technologie. Distribuce. Spolupráce.

Jsme váš TD SYNNEX.