Image
td synnex

NVIDIA, Oura Rings, CHERRY i StarTech.com. Tím nekončíme, říká Vojtěšek

NVIDIA, Oura Rings, CHERRY i StarTech.com. Tím nekončíme, říká Vojtěšek

Příběh Vítka Vojtěška je ukázkou toho, kolik neskutečných kotrmelců, změn a dobrodružství můžete prožít v jedné jediné firmě. Když přicházel před více než dvaceti lety do Tech Data, byl juniorním obchodníkem. Dnes je jednou z hlavních tváří celé firmy. I když má na vizitce uvedenou funkci Director of Product Marketing, ve skutečnosti je jeho agenda ještě o řád pestřejší. Řeší koncepci broadline distribuce, rozvoj největšího IT skladu v Boru u Tachova, vede početný tým lidí v Praze, klidně i třikrát v týdnu je na zákaznických akcích a má významný hlas u novinek v portfoliu TD SYNNEX. Proto jsme se bavili třeba o NVIDIA, Oura Rings, CHERRYY nebo StarTech.com. A také o trendech, o umělé inteligenci nebo o tom, jak se z práce nezbláznit. Asi to jde, protože Vítek se u celého rozhovoru usmíval.

Přiznejte: není nuda strávit dvacet let v jedné firmě?

Kdyby to znamenalo dvacet let na jediné pozici, nejspíš by mohla být. Ale všechno se neustále a dost bláznivě mění. Občas si připadám jak v „mekáči“, kde člověk také projde vším možným – od čištění záchodů, přes přepážku a vydávání jídla. Já tu začínal na obchodní pozici, pak jsem měl na starost implementaci SAP, vedl jsem divizi tiskáren a spotřebního materiálu, řešil jsem product marketing, pracoval jsem v back office, rozjížděli jsme komponentní divizi, pečoval jsem o mobilní divizi. Měnily se výzvy, týmy, značky, oblasti, názvy pracovních pozic. Ale nudit jsem se fakt ještě nestihl.

Co jsou hlavní tažné momenty byznysu letošního roku?

To je ještě trochu těžké predikovat, protože náš byznys jede ve vlnách. Chvíli kralují počítače a notebooky, pak zase herní konzole nebo spotřební materiál. Samozřejmě platí, že všechno v IT se dnes točí kolem umělé inteligence; a nejinak je tomu i u hardware. Reselleři a jejich zákazníci vyhledávají notebooky a počítače, které zvládnou vyšší výpočetní výkon a nativně pracují s jazykovými modely nebo AI aplikacemi. Všechny značky tak začaly dělat své AI-ready řady a modely. Pokud bych mohl odhadnout na základě aktuálních trendů, letošní rok bude o velké výměně notebooků a desktopových počítačů. Důvodů je k tomu hned několik. Od začátku covidu uteklo již 5 let. Notebooky nakoupené v té době již začínají být zastaralé a zaslouží si svůj upgrade. Dalším důvodem je končící podpora Windows 10. Někteří výrobci již na toto reagují a například HPI přichází s programem Trade In, kdy nabízejí prodejcům zajímavé slevy v případě, že stáhnou z užívání starší zařízení s W10.

A jak je to se samotnou AI?

Pro mě i pro zákazníky je občas trochu těžké rozlišit mezi tím, co je skutečně revoluční změna a co je jen marketingový štítek. Celá kategorie z pohledu byznysu pak vypadá samozřejmě zázračně, ale je to hra čísel. Když se řekne, že růst kategorie je v řádu stovek procent, není to lež. Ale proto, že se začínalo od nuly. Stejně tak pokud se dnes prodává jedna třetina notebooků, která je AI-ready, pak loni tento štítek podobné modely ještě neměly. Pozor, tím v žádném případě nezpochybňuju trend umělé inteligence jako takový. Firmy při pořizování nových strojů musejí myslet na to, že budou potřebovat dostatečný výkon, že se změní podstata práce. I my na tuto AI vlnu reagujeme a přinášíme našim zákazníkům program Destination AI, kde mohou načerpat nové znalosti či mohou kontaktovat naše AI Ambasadory pro případ konzultace vybraných řešení umělé inteligence.

Image
Vít Vojtěšek
Vít Vojtěšek

Před nějakými dvanácti lety se říkalo, že distributor je v celém IT řetězci tak trochu nadbytečný článek, který možná časem zmizí. Dnes k vám přicházejí lidé od vendorů a role distributora spíš roste. Ostatně, tak jste o tom mluvil i v rozhovoru pro ChannelWorld společně s Pavlem Klimuškinem – opravdu přichází „doba distribuční“?

Ano, toto stále platí. Na jedné straně na nás někteří výrobci přesouvají víc odpovědnosti za pre-sales, zákaznickou péči, marketing nebo vzdělávání. Jiní k nám přicházejí proto, že působíme na celém světě a jim se nevyplatí udržovat v každé zemi mnoho distribučních partnerů, potřebují efektivnější procesy. Za pojmem „doba distribuční“ je ale i kus naší práce – neustále přizpůsobujeme týmy aktuální nabídce na trhu, nabízíme akademii, vzdělávání, školení, certifikace, nadstandardní služby kolem logistiky, instalujeme autopiloty, zprovozňujeme počítače rovnou u nás. To všechno jsou důkazy, proč si myslím, že role distributora nezmizí.

Pojďme teď projít ty nejzásadnější novinky vašeho portfolia. Nedávno jste oznámili, že jako jediní distribuujete kompletně značku NVIDIA. Co to pro vás znamená?

Je to pro nás mimořádná zpráva. NVIDIA je značka, která za poslední roky i díky sázce na AI raketově roste. Doposud vybrané enterprise produkty nebylo možné nakoupit v Čechách, a tak zákazníci museli řešit své NVIDIA projekty s dodavateli z jiných zemí EU. Po třech, možná čtyřech letech diskuzí jsme se dokázali dohodnout s vendorem na ideálním byznysovém modelu, propojili jsme naše oddělení a dedikovali tým, který to má na starosti. Osobně jsem z toho nadšený právě proto, že vím, jak složité to bylo celé domluvit a uvést v život.

Jak vnímáte Oura Rings?

Není to svým objemem samozřejmě tak velké jako NVIDIA, ale je to značka s mimořádně zajímavou cílovou skupinou a velkým potenciálem k růstu. Pro mě je to taková Formule 1 mezi chytrými prstýnky. Tím, že jsou na trhu nejdéle, mají dnes už čtvrtou generaci svých produktů. Díky tomu jsou čidla a měření považovány za nejpřesnější na trhu. Mají elegantní design a také samotná aplikace je „vyvoněná“, je zkrátka vidět náskok oproti konkurenci. Prodeje hned od začátku ukazují, že to pro nás nebude malá značka.

Aktuálně jste podepsali značku CHERRY. Tu vidíte jak?

Je to značka, která už dříve na českém trhu byla, a teď chceme být u jejího návratu. Má zajímavou nabídku v podobě designových periferií, ať už jde o myši nebo herní klávesnice. Z mého pohledu dobře doplňuje naše portfolio.

Je ještě jiná značka, kterou aktuálně řešíte?

Kanadskou firmu StarTech.com. Pro nás je to opravdu hodně zajímavý projekt. Už proto, že je to celoevropsky první výrobce, se kterým máme takzvaný konsignační sklad, kdy je zboží na našem skladu, ale vlastněno a řízeno je stále jím. Zaváží si, co a jak potřebuje, a my řídíme celou tuto akci v našich prodejních kanálech. Aby to dopadlo, museli jsme spojit síly s Němci a Rakušany. Díky tomu budeme mít hned od začátku k dispozici 1 600 produktů, které nám dosud v nabídce chyběly. Jde o kablíky, propojky, huby, držáky monitorů a další zajímavé – a hlavně kvalitní – IT příslušenství. Pro zákazníka je to skvělá zpráva, protože nebudou muset řešit nákup na různých místech, ale vše budou mít druhý den u sebe.

Ve všech nových značkách je dost cítit, že využíváte páku evropské či globální síly. Nebo se pletu?

Samozřejmě se jedná jinak, když můžete nabídnout distribuci v řadě zemí zároveň, jedny procesy, máte kredibilitu, finanční sílu i expertní týmy. V Čechách hodně profitujeme z přítomnosti největšího evropského IT skladu – Bor u Tachova. Pro mnoho výrobců zde držíme zásobu pro celou Evropu, a český zákazník tak má výhodu největší dostupnosti. V poslední době pracujeme na nových službách, které postupně představujeme trhu.

Můžete být konkrétnější?

Například umíme nasadit Microsoft Autopilot, díky němuž mají zákazníci po obdržení notebooku snadnější práci při prvním spuštění. Stejně tak jsme investovali do laserové gravírovačky, kterou využíváme při lokalizaci klávesnic do různých jazykových mutací nebo například pro leptání čárových či QR kódů na zařízení pro lepší inventarizaci.

Co od broadline distribuce TD SYNNEX čekat v příštích měsících a letech?

Stále rychlejší a lepší služby, špičkové značky a produkty. Doba distribuční teprve přichází.

Co si přečíst i toto?

Pozice, kterou dnes v TD SYNNEX zastává Markéta Michalíková, vznikla před deseti lety. V době, kdy se na obchodním oddělení v tehdejší Tech Data často měnili lidé – a občas někdo odešel, aniž by firma znala nebo zjistila příčiny. Vedení se proto v obchodními týmu rozhodlo zřídit pozici, která se ukrývá do trochu tajnosnubného anglického označení „Sales Coach & Trainer“.

Tomáše Kubáta netřeba IT komunitě dlouze představovat. Nejenže posledních patnáct let šéfoval infrastrukturní divizi Hewlett Packard Enterprise (HPE) v České republice, ale čas od času si na akcích či konferencích střihnul také roli moderátora – pohotového, vtipného, schopného vysvětlovat složité věci jednoduše.

První dny Pavla Jarolímka v nové roli v rámci TD SYNNEX jako by byly nejspíš dost přesnou předzvěstí toho, co jej v následujících týdnech a měsících čeká. Byly turbulentní, rychlé a plné seznamování, networkingu a nikdy nekončícího přívalu nových informací.

intro
Skvěle sehraný tým pro distribuci v době AI.

Jsme váš TD SYNNEX.