Image
ai

Martin Maštalír: Kdo s AI nezačne dnes, může být za tři roky ze hry

Martin Maštalír: Kdo s AI nezačne dnes, může být za tři roky ze hry

Znáte film Yes Man? Je o člověku, který na každou přicházející výzvu řekne ano. Podobně to má ve svém životě a profesní kariéře také Martin Maštalír. Muž, který prošel managementem Cisca Orange a je od roku 2021 generálním ředitelem slovenského Dell Technologies. „Je to mimořádně rychlé a dynamické. Možná ani ne tak samotná pozice, ale to, jak se za ty čtyři roky proměnila naše společnost a vůbec celý IT trh,“ říká.

Ale aby toho snad neměl málo, zvolili ho loni v únoru prezidentem AmCham (Americké obchodní komory) na Slovensku. Od prosince se pak stal také novým Sales Lead společnosti pro Českou republiku. Při tom všem je až podivně v klidu, na rozhovor dorazí přímo do pražské centrály TD SYNNEX, dá si čaj a vypráví, že vedle práce stihne najít čas i na rodinu a cestování. Kus jeho charismatu poznáte ve chvíli, když začne mluvit. Tehdy pochopíte, že je mimořádně organizovaný a strukturovaný, dokáže pracovat s časem a přesně ví, kam mířit.

Když bylo loni v říjnu v Praze Dell Technologies Forum, hlavním tématem nebyly notebooky, počítače, úložiště ani servery, ale umělá inteligence. Proč by právě vaší společnosti měli lidé uvěřit, že budete hrát prim v oblasti AI?

Těch důvodů je několik. Ten první je, že sice přímo nevyvíjíme vlastní AI, ale podle posledních statistik jsme číslem jedna mezi poskytovateli infrastruktury a hardwaru pro ni. Ten druhý je úzké spojení s Nvidií, jež v posledních letech raketově roste právě díky sázce na umělou inteligenci. Nejsme jen obchodní partneři, ale společně designujeme naše služby a produkty. Proto v našich serverech najdete Nvidia akcelerátory. Vlajkovou lodí spolupráce je XE server. A pak je to promyšlený koncept AI Factory, který jsme loni představili v Praze. Není to reálná fabrika, ale ucelené portfolio hardwaru a služeb, které našim zákazníkům poskytujeme. Nachystali jsme takovou infrastrukturu, která se dá používat při nejrůznějších aplikacích pro umělou inteligenci.

AI, AI, AI. Každý o ní neustále mluví. Tak moc, že občas nám unikají praktické návody, odkud do tohoto světa vstoupit a jaké reálné příklady či aplikace využít v rámci svých firem.

Máte pravdu. Ta situace mi trochu připomíná časy, kdy přicházel cloud. Každý o něm mluvil, ale nikdo pořádně nevěděl, jak s ním naložit. Proto je naším úkolem být i průvodcem a pomoci zákazníkům vysvětlit, jak se na vše nachystat, aby to dávalo smysl. Dnes ne každá firma dokáže využít smysluplný model umělé inteligence. Ale pokud se do toho nepustí, za dva až tři roky už může být pozdě.

Tak odkud začít?

Nejlepší je začít od dat. Přemýšlet, která data už dnes firma má, jak je chrání a jak je třídí. Protože právě s daty umělá inteligence pracuje v prvé řadě. A pak si firma musí říct, co je jádrem jejího byznysu a co z toho by si mohla ulehčit či zefektivnit pomocí umělé inteligence. Vždy se něco najde – zrychlení obchodu, administrativy, každodenních procesů, péče o zákazníky. Firma se má soustředit na to nejpodstatnější.

Umělá inteligence se ale vyvíjí exponenciálním tempem a kapacita lidského mozku je spíše lineární. Jak se z toho nezbláznit?

Opravdu dobrá otázka. Musíme začít u sebe a změny přemýšlení. Proč nevyužít pomoci od něčeho, co je o řád rychlejší a efektivnější? Proto je často prvním problémem si připustit, že v tomto světě budeme v příštích letech žít a že je lepší se s tím seznámit mezi prvními. A pak už je to o hledání modelu či aplikací vhodných pro danou firmu nebo daného člověka.

Image
Martin Maštalír je je od roku 2021 generálním ředitelem slovenského Dell Technologies.
Martin Maštalír je je od roku 2021 generálním ředitelem slovenského Dell Technologies.

Jak to konkrétně probíhá třeba v Dell Technologies? Používáte AI v rámci svého byznysu?

Ano, nejsme jen výrobci infrastruktury pro AI, ale děláme obchod, administrativu a řadu dalších věcí. Proto jsme před pár týdny zavedli Sales Chat. Pomáhá nám se získáváním informací z různých zdrojů v rámci společnosti, což ulehčuje například přípravu nabídek nebo podkladů na setkání se zákazníky. Databázi a spárování různých informací za nás řeší umělá inteligence.

Je to v dostatečné kvalitě? Netrávíte pak čas kontrolou?

Řešení používáme zatím krátce, proto to aktuálně všichni testujeme. Ale převládají pozitivní pocity. Samozřejmě budeme, jako u každé jiné novinky, sledovat adaptaci a přesnost. Jsme pořád na začátku velké změny, zároveň ale chceme jít příkladem také ostatním zákazníkům. Čekají nás velké věci.

Můžete být konkrétnější?

Jako Česko a Slovensko jsme stále trochu chránění před konkurencí, protože místní jazykové modely nefungují úplně stoprocentně. Až taková situace nastane, konkurenční prostředí se ještě výrazně zintenzivní. Českým a slovenským obchodníkům bude moci konkurovat kdokoli na světě. Přijdete s USB klíčem, kde máte aplikaci, zákaznický servis, e-shop a kde s vámi chatbot hovoří na takové úrovni, že jej nepoznáte od člověka. Do toho dokážete generovat videa či obrázky ve kterémkoli jazyce. Proto je důležité se na to začít připravovat už dnes a začít se starat o svoje data s výhledem do budoucnosti.

Jak v tomto ‚blázinci‘ o vaše nejcennější data nepřijít?

Univerzální recept neexistuje. Z praxe vidíme, že mnohem jednodušší než se nabourávat do firemní infrastruktury zvenčí je vybrat jednoho konkrétního uživatele. Proto 90 % útoků dneška je přes obyčejné lidi v rámci systému. Děláme na řešeních, kdy dokážeme fyzicky odpojit vstup a port se stane zvenku neviditelný. Máme systém, který celou infrastrukturu neustále kontroluje. Základem je ale poučená firma nebo instituce, která pečlivě zálohuje a chrání maximum možného. Problémy se dějí, což můžeme vidět i na příkladech firem a veřejných institucí.

Dell Technologies je na Slovensku ‚obří firma‘. Zaměstnává na 2 500 lidí, je společně s irským Corkem jedním ze dvou evropských center. Projevuje se takové zázemí i v každodenním byznysu na lokální úrovni?

Nemělo by, protože drtivá většina lidí, kteří tu pracují, poskytují globální servis a podporují operace Dellu. Ale v praxi občas pomůže, že se s lidmi potkáte u oběda nebo u kávovaru a můžete se zeptat na něco z financí nebo administrativy. Třeba i slovensky. Ale byznys si tu musíme řešit sami, v tom nám jen pomáhá ta velikost firmy – prostě nás ostatní na Slovensku znají a vědí, že jsme tu velcí.

Od loňského prosince máte na starosti i obchod v Čechách. Už vidíte rozdíly?

V praxi to zase tolik nepoznáte. Historicky si rozumíme jazykově. Za ta léta jsme propleteni vztahově. Nejen v rámci rodin, ale ještě častěji pracovně. Jsou to tak jen drobné nuance, kdy je trochu jiná obchodní kultura v některých ryze českých nebo ryze slovenských firmách.

Občas si někteří lidé z IT trhu postesknou, že má Česko nebo Slovensko pár let zpoždění za těmi technologicky nejvyspělejšími firmami. Jak to vidíte vy, když máte možnost nahlédnout do světa i do lokálních trhů?

V něčem ano, v něčem ne. Jsou technologie, které jsme přeskočili. Například pager. Když se v Americe platilo šekem, tady už fungovaly karty. Dnes už nemám ani kartu, v Česku všude platím mobilním telefonem. Je tu skvělý signál, což třeba v Itálii není. Nejde to generalizovat. Na druhou stranu, když máte vývojová centra Amazonu, Google v Americe, tak tam budou technologie jako první. Stejně tak tady některé dealy neuděláte. Nedávno jsme prodali firmě Elona Muska servery za pět miliard dolarů, to na českém a slovenském trhu nikdy nedokážeme.

V loňském roce jste zjednodušili označení produktových řad pro notebooky a počítače. Postupně zmizí značky jako Latitude, Inspiron, XPS. Vše nahradí označení Pro, Pro Max, Plus nebo Premium. Co je hlavní důvod? Zjednodušení?

Přesně tak. Zároveň to je celé víc modulární – zákazník si vybere materiál i výkon. Ze začátku to může být pro někoho malinko matoucí, ale do budoucna určitě srozumitelnější.

Nedá mi to se nezeptat na vaši roli, kterou zastáváte od loňského února – jste prezidentem AmCham Slovakia. Co taková role obnáší?

Napřed vysvětlím, jak vůbec funguje. Dříve komory zakládaly americké firmy. Ale dnes má přes 300 členů – 20 % amerických, 40 % zahraničních a 40 % slovenských. Nejsme napojeni na americkou vládu, ale jsme placeni z poplatků členů a snažíme si pomáhat a zlepšovat podnikatelské i společenské prostředí. Působím v ní roky, už od dob, kdy jsem pracoval v Cisco. Prezidentem komory jsem poslední rok a když to trochu přeženu, musel jsem si vybrat, jestli budu mít koníčky, nebo komoru. Vybral jsem komoru, bere mi to volný čas, ale zase mě hřeje pocit, že přispívám něčemu užitečnému.

Teď k tomu přibylo řízení českého obchodu. Nepřejídá se vám váš koníček – cestování?

Určitě ne. Pendluju častěji mezi Bratislavou a Prahou, ale tento čas využiju k práci. Ale cestování je koníček, který mě nikdy nepřestane bavit. Je to vášeň.

Jaký je váš pohled na distributory? K čemu je potřebujete a kde je využijete?

Je to jedna z věcí, proč jsem právě teď tady. Naše příběhy mají být propojené. Nemělo by to být tak, že něco tvoří globální Dell, něco jiného TD SYNNEX a něco úplně jiného české a slovenské pobočky. Když najdeme společnou řeč, mnoho věcí si zjednodušíme a zefektivníme. A znovu jsme u umělé inteligence. Dell ví, kam míří. TD SYNNEX je distributorem, který do AI hodně investuje a bere ji také jako prioritu. Jsem přesvědčený, že role distributora v čase poroste, protože ne každý partner bude mít znalosti a kapacity na to vše vysvětlovat svým zákazníkům. Buď si koupíte člověka, kterých je málo, jsou drazí, anebo se obrátíte na distributora s přidanou hodnotou. Vytváří se i nové byznysové příležitosti. Například partneři, kteří se budou posouvat z aplikačního do hardwarového světa.

Co si přečíst i toto?

„Umělá inteligence navždy změní naše životy. Nyní je pouze na nás, jestli to bude k lepšímu, nebo horšímu,“ je přesvědčený Lukáš Benzl. Muž, který dlouhé roky působil v technologických firmách, startupech a projektovém managementu.

Tomáše Kubáta netřeba IT komunitě dlouze představovat. Nejenže posledních patnáct let šéfoval infrastrukturní divizi Hewlett Packard Enterprise (HPE) v České republice, ale čas od času si na akcích či konferencích střihnul také roli moderátora – pohotového, vtipného, schopného vysvětlovat složité věci jednoduše.

První dny Pavla Jarolímka v nové roli v rámci TD SYNNEX jako by byly nejspíš dost přesnou předzvěstí toho, co jej v následujících týdnech a měsících čeká. Byly turbulentní, rychlé a plné seznamování, networkingu a nikdy nekončícího přívalu nových informací.

blog
Know-how rozhoduje
Technologie. Distribuce. Spolupráce.

Jsme váš TD SYNNEX.