Image
HR manager

Nové lidi do IT distribuce přitahuje stabilita, jistota a dlouhodobost

Nové lidi do IT distribuce přitahuje stabilita, jistota a dlouhodobost

V TD SYNNEX Czech Republic pracuje zhruba 450 zaměstnanců, z toho 250 v pražské kanceláři a 200 v logistickém skladu v Boru u Tachova. Velká část z nich se během přijímacího pohovoru pravděpodobně potkala s šéfkou HR oddělení Petrou Komárkovou, která působí v TD SYNNEX už od června 2015. Nejprve jako HR manažerka pro Českou republiku a od ledna 2021 jako HR ředitelka pro Česko a východní Evropu. Jaká je TD SYNNEX uvnitř a proč vůbec chtít pracovat v IT distribuci?

„Jsme firma, jejíž úspěch stojí na dobrých vztazích mezi lidmi. Nejsme hierarchická společnost, členové managementu jsou přístupní všem a otevření k debatě. Tady v Praze si dokonce všichni tykáme. Naše fluktuace vykazuje velmi nízká čísla a naše týmy jsou stabilní i díky tomu, že maximální pozornost věnujeme náboru. Věk u nás nehraje roli, vybraný kandidát musí především osobnostně i lidsky zapadnout do týmu. Máme tady kolegy, kteří u nás pracují 25 a více let,“ říká Petra Komárková, která v personalistice působí už od roku 2003.

Důkazem spokojenosti lidí, kteří svůj profesní život spojili s TD SYNNEX, je i nedávno získané ocenění Great Place to Work. To dostávají firmy na základě vyhodnocení dotazníkového průzkumu mezi jejich zaměstnanci. „Toto ocenění vnímáme především jako dobré znamení pro kandidáty, kteří by s námi chtěli spolupracovat. Je to ale i o tom, jakou kulturu tady všichni dohromady vytváříme a jak moc si jí vážíme,“ komentuje certifikaci, která má mezinárodní rozměr.

O dobrém kolektivu a příjemné firemní kultuře hovoří i ti, kteří se po letech působení jinde rozhodli do TD SYNNEX pracovně znovu vrátit. „V loňském roce jsme měli rekordní počet návratů. Dokonce i naše prezidentka pro Evropu Miriam Murphy se po dvou letech do TD SYNNEX vrací. Je to další znamení toho, že TD SYNNEX je dobrý zaměstnavatel a že se nezavírá těm, kteří u nás v minulosti pracovali,“ popisuje další trend.

Výsledky, výkon a profesní rozvoj

Výběr těch správných lidí je v TD SYNNEX opravdovým klíčem k úspěchu. To si Petra Komárková uvědomuje u každého výběrového řízení. Hledá proto lidi se zápalem, kteří mají týmového ducha a chuť učit se něco nového. „Vždycky platí, že pokud máme u kandidáta pochybnosti už během výběrového řízení, raději ho nepřijmeme, než abychom přistupovali ke kompromisům. Hledáme lidi, za kterými jsou výsledky, kteří jsou připraveni přijímat zodpovědnost, fungovat v měnícím se prostředí, kde je tlak na výkon a kde člověk musí počítat s tím, že se od něj výsledky očekávají,“ popisuje vlastnosti, které by kandidáti měli mít napříč všemi zeměmi, kde působí.

Práce u IT distributora pro ni představuje především stabilitu a jistotu, ale také dlouhodobost. To jsou hlavní benefity, na kterých si TD SYNNEX zakládá. Zaměstnanci mají možnost se neustále vzdělávat, získávat různé certifikace a účastnit se odborných konferencí. „V IT distribuci se toho lidé hodně naučí a zdaleka již neplatí, že by z TD SYNNEX odcházeli k výrobcům, protože velká část činností se dnes již přesouvá právě na distributora.“

Kromě těchto odborných školení se zaměstnanci mohou přihlásit i na kurzy soft skills nebo angličtiny. Letos do nabídky přibude i celoevropský projekt vzdělávání obchodníků.

Image
Petra Komárková
Petra Komárková pracuje v TD SYNNEX už od roku 2015 a momentálně působí jako HR ředitelka pro Česko a východní Evropu.

Onboarding, offboarding a firemní kultura

Práce Petry Komárkové je velmi různorodá i s ohledem na její mezinárodní působení. V poslední době se zaměřuje na zjednodušování a automatizaci interních procesů a využívání aplikací v HR, protože i tento obor se posouvá technologickým směrem. Do budoucna lze očekávat i větší zapojení a využívání AI nástrojů. „Na své práci mám ráda její pestrost, i když občas musím řešit i negativní věci nebo narovnávat nějaké systémové nesoulady nebo nedorozumění. Ale i ty vnímám v celé jejich šíři jako přínos. Řada firem si dává záležet na onboardingu, ale podle mě je stejně tak důležitý i offboarding. Když člověk opouští naši firmu, chci, aby naše vztahy zůstaly korektní a formálně naprosto v pořádku,“ zdůrazňuje.

Stejně jako ostatní obory ovlivnila pandemie covidu-19 i oblast HR. Změnil se koncept práce, omezilo se cestování, protože spousta meetingů se přesunula do virtuálního prostoru. Nejzásadnější změnou je ale podle Komárkové vnímání home office. „Zatímco dříve byl spíše benefitem, dnes je to standard, který zavedly i ty firmy, kde to dřív nebylo možné. Často se setkávám s tím, že kandidáti požadují 100procentní home office, ale já se s tím zcela neztotožňuji. Když lidé chodí do práce, mají možnost navnímat své kolegy, vyměnit si své zkušenosti i případné starosti. Je třeba to vybalancovat a jít zlatou střední cestou, protože přes Zoom nebo přes Teams do člověka firemní kulturu nedostanete,“ myslí si.

TD SYNNEX podporuje různé programy pro zaměstnance, jež se zaměřují na potřeby různých skupin, například Elevate podporuje ženy, Limitless zase zdravotně postižené a Well-being organizuje různé aktivity pro zaměstnance. Z nich Komárková vyzdvihuje Employee Assistance Program, v rámci kterého mohou zaměstnanci a jejich rodiny zdarma využít pracovně-právní konzultace, pomoc psychologa nebo kouče. „Tenhle benefit má z mého pohledu velkou přidanou hodnotu a není u nás v Česku tolik rozšířený. Velký ohlas ale máme i na různé sportovní výzvy nebo na placené volno navíc, třeba před Vánocemi,“ prozrazuje.

Budoucnost HR? Well-being a work-life balance

Jedním z úkolů, které také spadají do kompetencí Petry Komárkové, je hledat optimální nastavení well-beingu a work-life balance. Už delší dobu probíhají nejen v odborných kruzích debaty ohledně navýšení počtu zákonem daných dnů dovolené, ale i o zavedení čtyřdenního pracovního týdne. Otázkou jsou různé formy zkrácených úvazků. Firmy se musí připravit na to, že jejich zaměstnanci budou stále víc chtít pracovat ze zahraničí, s čímž se pojí formální, procesní i organizační záležitosti.

Komárková si všímá ještě jedné podstatné změny v chování zaměstnanců. Pozoruje, že se mění přístup lidí k tomu, do jaké míry se chtějí nad rámec svých pracovních povinností věnovat budování pracovních vztahů na úkor své rodiny nebo svého volna. „Takto to má nastavené především mladá, nastupující generace. Proto se snažíme vždycky hledat takovou aktivitu, která zaujme co nejvíc lidí napříč generacemi i různými životními situacemi,“ uzavírá.

Co si přečíst i toto?

Na jedné straně je to nejmladší divize v rámci TD SYNNEX. O jejím vzniku se rozvířila debata půldruhého roku zpět. Na druhou stranu už od té doby pochytala nebo se potkala se spoustou velkých a dravých ryb – řeší SAS, Veritas, Veeam, Pure Storage, Wasabi nebo OpenText.

„Distribuce se musí měnit a začít zavádět nové věci, ale tou pravou výzvou bude přestat dělat staré věci,” říká Pavel Klimuškin, VAD director společnosti TD SYNNEX. V nedávném rozhovoru pro Channelworld prohlásil, že přichází doba distribuční.

Ve chvíli, kdy někdo představuje nekonečné možnosti dnešních AI technologií, máme tendenci trochu pozapomenout, že na obou koncích každého byznysu a každého vztahu stojí člověk z masa a kostí. A právě jeho kreativita, originalita nebo charisma může do světa anonymizovaných a digitalizovaných vztahů přinášet onen „faktor X“.

blog
Know-how rozhoduje
Technologie. Distribuce. Spolupráce.

Jsme váš TD SYNNEX.