

První dny Pavla Jarolímka v nové roli v rámci TD SYNNEX jako by byly nejspíš dost přesnou předzvěstí toho, co jej v následujících týdnech a měsících čeká. Byly turbulentní, rychlé a plné seznamování, networkingu a nikdy nekončícího přívalu nových informací. Sotva na začátku března nastoupil na pozici šéfa obchodní jednotky zodpovědné za AI distribuci, vyrazil za oceán – přímo do míst, kde se právě teď píší globální dějiny AI.
Na největší setkání společnosti NVIDIA s globálními partnery. Odtud zpátky do Prahy a hned zase znovu do víru lidí a informací. Na konferenci Zážeh, kde se pod záštitou České asociace umělé inteligence vlastně poprvé pořádně setkala tuzemská komunita, jež se tím všudypřítomným tématem AI zabývá. Právě tady si našel přesně čtvrthodinku na krátké povídání. O globálním AI, českém AI, světových lídrech, lokálních start-upech. Ale také o očekávání, jaké od nové role má on sám a jaké od něj pro změnu TD SYNNEX.
Co vlastně znamená mít na vizitce nově pozici AI Business Unit Manager? Jakou konkrétní agendu si pod tím představit?
Dobrá, ale zároveň také dost těžká otázka. Je to stále velmi čerstvé. Na novou pozici jsem nastoupil teprve 1. března. A tím, že je to nové oddělení v rámci TD SYNNEX, bude hodně i na mně samotném, jak vše uchopit a pojmout. Jako největší globální distributor řešíme AI na všech úrovních dnes a denně. Už proto, že pečujeme o ty největší značky, které v oblasti udávají trendy a tlačí ji dopředu. Proto se vedení rozhodlo změnit i naši strukturu a dalo mi příležitost stát v čele nové divize. V každém případě je to pro mě skvělá výzva, za kterou jsem moc rád.
Ta začala zhurta. Rovnou pracovní cestou do amerického San José, kde jste strávil čtyři dny na konferenci GTC AI, kterou pro vývojáře a partnery pořádá jedna ze značek, o které je v souvislosti s umělou inteligencí neustále slyšet – NVIDIA. Jaké to bylo?
NVIDIA je bezpochyby jeden z nejvýznamnějších hráčů, kteří dnes udávají trendy, což nejlépe dokládá raketový růst jejich akcií v posledních letech. Jako největší evropský distributor jsme se měli hned několikrát potkat přímo s týmem NVIDIA. Měli jsme několik zajímavých mítinků o strategii, budoucích aktivitách nebo přehledu, jak se produkty i byznys vyvíjí. Měli jsme i příležitost potkat se s partnery z USA nebo Německa. Samozřejmě jsme viděli i keynote speakera Jensena Huanga, což je samo o sobě zážitek.
Kam NVIDIA tedy zamíří v tomto roce?
Na jedné straně vidíte humanoida, který vás pozdraví, dá se s vámi do řeči, a o chvíli později o kus dál zalévá květiny. Na druhé malou krabičku s ohromným výkonem, kterou si vývojář může dát do batohu a vyrazit s ní na cesty a pracovat odkudkoliv, aniž by musel mít náklaďák s rackem. Hlavní téma setkání ale bylo další zrychlování výkonu při neustálém snižování energetické náročnosti produktů a celkové zvyšování efektivity. Tím, jak se tempo inovací neustále zrychluje, budou další novinky představovány také rychleji než dřív. Řečníci nás také často upozorňovali na to, že bod zlomu v AI nastane teprve teď. Všechno teprve začne růst mnohem strměji. Jsme teprve v ohybu pomyslné hokejky.

Před několika týdny rozbouřila trhy čínská aplikace DeepSeek. Reagovala na to nějak NVIDIA na své konferenci?
Upřímně, vůbec se to neřešilo. Místo toho se ukazovaly praktické studie z medicíny, výzkumu, logistiky. Srovnával se výzkum DNA, na kterém ještě nedávno dělaly stovky vědců několik let a AI má dnes takový procesní výkon, že podobnou studii zvládne za pět minut. Ukazovalo se plánování tras v logistice i v samotných skladech nebo automatizované přepravování věcí pomocí umělé inteligence.
Dnes jste na akci Zážeh, kterou pořádá Česká asociace umělé inteligence (ČAUI), společně s kolegou Davidem Hofmanem, který má na starosti divizi Data, AI a IoT. Jak budou vaše kompetence nově rozděleny?
David pořád vede Data, AI a IoT. Ale protože se tomu chceme věnovat naplno, vedle toho se vytvořila ještě jedna pozice, která má spojovat výrobce a partnery mezi sebou tak, aby správné produkty byly nabízeny správným partnerům. Naším úkolem je mimo jiné také intenzivní spolupráce s ČAUI, s evropským týmem naší společnosti v oblasti AI a samozřejmě úzká spolupráce s naším managementem tak, aby všechno dávalo smysl.
Co jsou nejbližší úkoly a kdo jsou členové vašeho týmu?
Mým nejbližším úkolem je interně popohánět vlak AI, abychom do něj naskočili správně. V mém týmu na jedné straně zatím nikdo není, na druhé mám patnáct ambasadorů AI, kteří zastupují jednotlivé značky v našem portfoliu. Právě s jejich pomocí pracujeme na osvětě směrem dovnitř i ven a řešíme, jak možnosti AI dostat k co nejvíce partnerům.
Změní se díky umělé inteligenci také struktura vašich partnerů?
Velká část distribuce půjde přes tradiční partnery. I oni si uvědomují, že musí naskočit na tuto vlnu. Zároveň však vzniká řada nových technologických společností, které nezajímá on-premise řešení, ale soustředí se na nabídku služeb. Ti s námi řeší DevOps, aplikace a další možnosti.
Kdo je váš vysněný kontakt? Kdo by se měl ozvat a s jakým dotazem?
Mým úkolem je komunikovat se širokým portfoliem. S vendory, s tradičními partnery. Nemám žádný vysněný kontakt, který by se mě měl ozvat. Musím umět spojit všechny světy dohromady. Není to jen o NVIDII. Budu to muset umět propojovat a řídit. To se začínám učit teď díky nové pozici.
Spadá do vašeho portfolia i projekt Destination AI, který učí partnery orientovat se v nástrojích umělé inteligence?
Ano. Platforma Destination AI jde z velké části za naším týmem. Ve spolupráci s předními výrobci tvoříme inspirativní obsah, který podpoří naše partnery na cestě stát se skutečnými AI odborníky. Program propojuje rozsáhlé odborné znalosti s praktickými nástroji, které pomáhají partnerům implementovat konkrétní řešení. K tomu je jim k dispozici náš lokální tým AI ambasadorů, na které se mohou se svým požadavkem kdykoliv obrátit. A to nejlepší nakonec: pro naše partnery je to bezplatné.
Dalo vám vedení nějaké konkrétní cíle pro letošní rok?
Není třeba. Hlavní úkol známe. Vlak už uhání, prolétl nádražím a my jsme do něj s kufry naskočili. Teď je na nás, abychom získali náskok před konkurencí, která takový start možná neměla nebo nepřikládá AI takový význam.
Zjistěte víc o Destination AI a registrujte se.

Hlavním tématem konference bylo zrychlování výkonu při snižování energetické náročnosti produktů.
NVIDIA plánuje na rok 2025 uvést několik klíčových produktů:
- Nové grafické karty s revolučním výkonem: Model GeForce RTX 5090 bude dvakrát rychlejší než předchozí generace.
- Revoluční architektura Blackwell určující nový standard výkonu AI akcelerátorů, doplněnou o řadu řešení včetně DGX Spark
- Technologie pro zlepšení kvality obrazu v reálném čase: DLSS 4.
- Platforma pro snadnou implementaci AI řešení: NVIDIA Cosmos.
- GPU pro urychlení AI pracovních zátěží: Modely jako A100 a H200.
Základní rozdělení produktů NVIDIA a cílové skupiny
NVIDIA nabízí široké spektrum produktů, které lze rozdělit do několika kategorií:
- Herní produkty:
- GeForce Graphics Cards – Určeno pro hráče a nadšence do videoher.
- G-SYNC Monitory – Optimalizované pro plynulé hraní bez trhání obrazu.
- Profesionální produkty kreativce a designéry:
- NVIDIA RTX PRO – Grafické karty a pracovní stanice pro profesionály v oblastech jako je grafika, animace a video produkce.
- NVIDIA Studio – Řešení poskytující vysoký výkon pro rendering a editaci.
- AI a datová centra:
- NVIDIA A100 a H200 – GPU určené pro datová centra a AI aplikace, které vyžadují vysoký výkon pro zpracování velkých objemů dat.
- NVIDIA DGX Systems – Kompletní systémy navržené pro AI výzkum a vývoj.
- Automobilový průmysl:
- NVIDIA DRIVE – Platforma pro autonomní řízení a pokročilé asistenční systémy.
- Cloud a infrastruktura:
- NVIDIA Cloud AI – Řešení pro poskytovatele cloudových služeb, které umožňuje efektivní nasazení AI aplikací.
Co si přečíst i toto?
Tomáše Kubáta netřeba IT komunitě dlouze představovat. Nejenže posledních patnáct let šéfoval infrastrukturní divizi Hewlett Packard Enterprise (HPE) v České republice, ale čas od času si na akcích či konferencích střihnul také roli moderátora – pohotového, vtipného, schopného vysvětlovat složité věci jednoduše.
Na konci února se konal kulatý stůl Channeltrends na téma kybernetická bezpečnost. Za TD SYNNEX se zúčastnil Jan Zdvořáček, Business Unit Manager Security. Účastníci diskutovali o posledních trendech v kybernetické bezpečnosti, specifikách českého a slovenského trhu, regulaci nebo technologických inovacích v cybersec řešeních.

