Klidná síla. Tak kolegové mluví o Vladimíru Michálkovi, který od roku 2019 vede v TD SYNNEX tým pečující o značku DELL Technologies. A při rozhovoru tuhle pověst dokonale potvrdí. Mluví rozvážně a strukturovaně. Pečlivě volí slova – a nejlepší jsou jeho odpovědi ve chvíli, kdy už se povídání chýlí ke svému závěru. V ten moment přijde řeč třeba na to, jací jsou Češi a čím to je, že máme v oblasti technologií často několikaleté zpoždění za západními zeměmi.
„Česká republika je jeden z ideálních trhů, kde zkoušet nové technologie a postupy. Jsou tady chytří, vzdělaní lidé. Dostatečně kreativní, což bývá u pilotních věcí často potřeba, protože kreativní mozky vám umožní všechno otestovat, vyladit a upravit. V tomto ohledu tedy zpoždění neexistuje. Ani v oblasti informací neexistuje žádné zpoždění mezi námi a světem. Ten problém je jinde,“ říká.
Kde tedy?
Ve chvíli, kdy má dojít na rozhodnutí a realizaci. Nedávno jsem byl účastníkem zajímavé diskuse, kde jsme ze širšího pohledu rozebírali proč jsme ve spoustě věcí tak opatrní. A shodli jsme se, že jsme často vychovávaní hlavně k tomu, abychom nedělali chyby. Je v nás zakódována obava nerozhodnout špatně, tedy nevybrat technologii nebo řešení, kterým bychom si sami pod sebou mohli podříznout větev. Jeden můj dávný kolega říkával s oblibou: „Ještě žádného IT ředitele nevyhodili za to, že si vybral CISCO“. Myslím, že tato věta je hodně výstižná. Držíme se jistot a toho, co už někdo vyzkoušel před námi. V diskusi jsme narazili i na to, jak se toto projevuje třeba i ve sportu – když vezmeme fotbal, hokej, často slyším povzdechy, že nemáme kreativní obránce, kteří se nebojí udělat kličku, dát finální přihrávku nebo vystřelit. Ale chtěl po nich někdo tuto kreativitu v době, kdy se sportem začínali? Trenér po nich často chtěl především to, aby hlavně nedělali chyby, odkopli míč klidně až na tribunu, případně protihráče zfaulovali.
Přitom hodně vašich kolegů zmiňuje, že třeba v oblasti kyberbezpečnosti vládne v českých firmách naprostý punk. Jak se má tohle se snahou neudělat chybu?
Pro mě je to ale zase spojeno s odvahou. Lidé, kteří mají ‚security‘ na starost mají obavu jít do konfrontace s managementem zodpovědným za finance nebo za řízení firmy. IT je oblast, kde se dá na první pohled jednoduše ušetřit. Pokud nevyměníte servery po pěti letech fungování, nejspíš se hned nic nestane. Nikdo nechce navyšovat rozpočty v oblastech, které nepovažuje za nezbytně nutné a IT a investice do něj bývají často jednou z prvních položek, kde se v době krize hledají úspory. To je ale v dnešním světě krátkozraké, naopak investice do oblasti kyberbezpečnosti a ochrany dat by měly být zásadní položkou firemních rozpočtů. Mnoho firem už se ocitlo na hranici životaschopnosti jen proto, že podcenily rizika.
Vy jste k Dell týmu přišel v roce 2019 jako už ostřílený manažer se zkušenostmi z O2, Českých Radiokomunikací nebo Servodata. Co vás tehdy přilákalo do světa IT distribuce?
Po sedmi letech v Servodata už jsem cítil, že je čas na změnu. A vzhledem k tomu, že jsem měl nejprve na starosti distribuci EMC, později jsme pak začali spolupracovat i s Dell, navíc docházelo ke spojení Dell a EMC a téměř ve stejnou dobu se Tech Data spojovala s Avnetem, přišlo mi to jako logický a přirozený krok. Všechno se v jeden moment potkalo.
Co dělá značku Dell/EMC tak atraktivní, že jste pro ni chtěl dělat?
Pro mě je to výrobce, který nemá na trhu konkurenci. Co se týká šíře portfolia – i způsobu, jakým Michael Dell přemýšlí a jak firmu neustále smysluplně rozvíjí. Má neuvěřitelný čich, ať už jde například o spojení Dell a EMC nebo nákup VMware. Jsem přesvědčený, že Dell má jako značka potenciál být dlouhodobě výrobcem číslo jedna. A to nejen na českém trhu.
Do jakých oblastí momentálně míří? Co od Dellu můžeme čekat v horizontu dvou nebo tří let?
V tomto se příliš neliší od jiných výrobců, trendy a klíčová témata jsou jasná – umělá inteligence, cloud a kyberbezpečnost. To dnes žene celý obor IT vpřed. Dell se také výrazně posunuje v oblasti poskytování služeb, nechce být jen tím, kdo dodává „krabice“. Což je třeba prodej hardwaru jako služby v několika variantách, na českém trhu spustil Dell služby vlastní banky, která umožňuje financování nejen celého portfolia Dell, ale i portfolia dalších výrobců. A jednou z posledních novinek jsou například služby související s poskytováním služeb Security Operations Centre, také tuto oblast už dokážeme díky Dell pokrýt a zajistit.
Zpátky k vám a týmu, který se u TD SYNNEX stará o značku Dell. Jak dnes vypadá?
Jsme jediný distributor s kompletním portfoliem Dell na českém trhu. Umíme připravit architekturu i konfiguraci pro datová centra a dodat klientům servery, síťové prvky, datová úložiště nebo systémy pro archivaci a ochranu dat. Zároveň umíme dodat prvky, které držíme skladem – od myší nebo klávesnic, přes monitory až po notebooky nebo pracovní stanice. Aktuálně je nás celkem dvanáct zaměřených výhradně na Dell, k tomu máme podporu dalších kolegů z oblasti obchodu, marketingu nebo operations a logistiky. Podtrženo a sečteno se jedná o největší Dell distribuční tým na českém trhu.
A jaký je uvnitř?
Od roku 2019 se náš Dell tým proměnil. Odešli kolegové, kteří tu pracovali často více než deset let. Chtěli se také posunout někam jinam a vyzkoušet něco nového, což je přirozené. Zároveň je ale vždy složité takové množství zkušeností a znalostí nahradit. Měli jsme obavu, že nám tyto změny mohou ublížit. Ale ve složitém období jsme se dokázali semknout, ustát situaci, obhájit naši relevanci a také doplnit tým novými kolegy, kteří přinesli nové nápady i potřebné zkušenosti. A dnes máme takové výsledky, ze kterých máme velkou radost. Daří se nám získávat pro spolupráci nové obchodní partnery i rozšiřovat a posilovat v oblastech, ve kterých se nám dříve tolik nedařilo. Z celého týmu cítím strašně dobrou chemii, užijeme si hodně srandy, jsme schopni si ji udělat i ze sebe samých. Je tam ochota pomoct jeden druhému, neexistuje nezdravá rivalita.
Existuje nějaký recept, jak tento tým a jeho momentální rozpoložení udržet?
Troufnu si říct, že nás v týmu mimo jiné spojuje to, jak vnímáme svět IT distribuce krásný právě v tom, že se neustále mění, neustále vznikají nové trendy a je potřeba tyto věci sledovat, rozumět jim a předávat tyto znalosti dál k obchodním partnerům Dell. Práce je tím pádem náročná, ale zároveň pestrá. Ve svém týmu se snažím třeba i o to, abychom v určitých momentech dokázali propojit naše koníčky s prací. To znamená, aby člověk, který miluje vůni benzínu, mohl potkávat obchodní partnery u motokár nebo aby ti, kteří mají rádi kulturu, měli prostor zajít i pracovně do divadel nebo do kin. Velký úspěch v našem týmu i u obchodních partnerů měla také třeba akce z letošního září určená pro ty, kdo mají rádi pohyb, přírodu a hory, v rámci níž jsme s našimi obchodními partnery absolvovali dvoudenní přechod Krkonoš. V projektovém byznysu jsou vazby a důvěra extrémně důležité, pomáhají udržet vysokou motivaci a touhu po úspěchu i celému našemu týmu, protože se dlouhodobě pohybujeme „mezi svými“. To vše dělá naši práci zajímavou a zábavnou.
Co si přečíst i toto?
Když jsme se před nedávnem ptali Vladimíra Michálka, který řídí business unit Dell u TD SYNNEX, na to, co ho na značce fascinuje, odpověděl mimo jiné: „Pro mě je to výrobce, který nemá na trhu konkurenci, a to co se týče šíře portfolia i způsobu, jakým Michael Dell přemýšlí a jak
Jedna otřepaná teze ze sociálních sítí říká, že když do názvu konference přimícháte slovo umělá inteligence nebo zkratku AI, automaticky se zdvojnásobí počet lidí, kteří se na akci přihlásí. Česká pobočka Amazon Web Services (AWS) takovou věc dělat nemusela – svoji konferenci nazvala lakonicky AWS Cloud Day 2024. Přesto bylo ve středu 23. října O2 universum našlapané.