Image
Thein

Dnes už opravdu není důvod bát se cloudu

Ambice ryze české společnosti Thein nejlépe dokládají jména jejích sousedů z Enterprise Office Centra. V budově, která nás vítá v Nuslích na pražské magistrále, sídlí například Gen (dříve Avast), DXC Technology, KPSC nebo Adecco IT Solutions. Samá velká jména. A Thein pod vedením investora Tomáše Budníka, bývalého generálního ředitele operátora O2, nechce být o nic menší. Proto intenzivně šlape do dvou velmi perspektivních oblastí. Ve své průmyslové části zejména do automatizace, robotizace, logistiky a vodíkových technologií a v digitální části do kyberbezpečnosti, cloudových technologií, IT nástrojů pro řízení udržitelnosti a 5G sítí. Jednou z firem digitální části je i společnost Thein Digital zaměřující se na ICT infrastrukturu od tradičních on-premise řešení po moderní cloudové přístupy. O ambicích společnosti a zejména jejích výzvách v oblasti IT jsme mluvili s produktovým manažerem Janem Havlíčkem.

Kam vlastně „Tajn“ Digital, jak mu anglicky říkáte, míří?

Myšlenka skupiny Thein staví na know-how, které tady na českém trhu máme, šikovnosti a zkušenostech našich lidí a touze posouvat věci kupředu. V Thein Digital bychom se pod to podepsali. Máme třicetiletou historii a obrovské množství velmi talentovaných lidí, srdcařů, kteří mají velkou chuť se neustále vzdělávat v nových technologiích. Často hledají, jak věci dělat efektivněji a moderněji. Díky zkušenostem s tradičními technologiemi pak umí objektivně říci, který přístup je pro daného zákazníka nejvhodnější, a často kombinují to nejlepší z obojího – tedy hybridní řešení. Chceme být profesionálové ve svém oboru a stavět řešení, která zákazníkům přinesou to nejlepší z obou technologických přístupů.

Pojďme teď společně detailněji do oblasti IT. Proč bych měl jako zákazník zvolit právě Thein v oblasti, kde je na trhu opravdu mimořádná konkurence?

Řada argumentů možná nebude jedinečných, ale společně nám dávají silnou pozici. Máme třicetiletou historii a odžité zkušenosti s budováním datacenter a komplexních IT infrastruktur u velkých zákazníků nejen z výrobního nebo finančního sektoru. Prvním aktuálním tématem je public cloud, ve kterém dlouhodobě posilujeme své kompetence v oblasti návrhu, delivery a provozní podpory. Pak je tu oblast DevOps týkající se vývoje a provozu aplikací s využitím technologií kontejnerů a Kubernetes. Tyto dva důležité trendy moderního IT jsou spojené nádoby, protože právě provoz aplikací v kontejnerech firmám umožňuje adopci cloudu. Následují argumenty, které vycházejí z vnitřního nastavení našich kolegů a obchodních a projektových procesů. Snažíme se být maximálně vstřícní k zákazníkům a při návrhu řešení nás vždy zajímá výchozí stav a problémy a výzvy, kterým zákazník čelí, abychom mohli navrhnout řešení, které bude skutečně splňovat jeho potřeby. Může se stát, že diskuzí s námi se parametry projektu mění – takové obohacení zákazníkova pohledu na věc považujeme za přidanou hodnotu, kterou naše profesionalita a zkušenosti přinášejí. Zároveň zůstáváme nezávislí a netlačíme zákazníkům jedno jediné řešení, ale řešíme s nimi strategii tak, aby byla co nejvýhodnější pro jejich konkrétní potřeby.

Přesto jste právě v oblasti cloudových služeb vsadili na Amazon a jeho platformu Amazon Web Services (AWS). Proč?

Vzhledem k tomu, že chceme našim zákazníkům poskytovat služby v nejvyšší kvalitě a šíři, rozhodovali jsme se mezi těmi z největších globálních cloud providerů, tzv. Hyperscalerů. Vybírali jsme tedy z velké trojky. Rozhodnutí spolupracovat (mimo jiné) s AWS je opodstatněné tím, že jde o vysoce inovativního poskytovatele cloudu se širokou škálou služeb, který udržuje jejich kontinuitu a má velice prozákaznickou cenovou politiku. Nemluvím pouze o „prostém” outsourcingu IT zdrojů, ale o profesionálních službách, jako je migrace, řízené služby (managed services) a také o oblastech jako datová analytika, správa big data apod. Dodnes je zřejmé, že AWS je firma, která koncept public cloudu před více než 15 lety představila, a díky této své DNA často vidí trochu za roh, ať už jde o budoucí trendy nebo legislativu. Navíc si management AWS začal uvědomovat, že jeho pozice na českém trhu neodpovídá jeho globálnímu významu, a snaží se podporovat lokální partnery – rozvojovými programy, investicemi a technickou a obchodní podporou.

Kde je vlastně v tomhle řetězci prostor pro spolupráci s distributorem?

My sice rosteme, nicméně náš tým zatím není tak početný, a proto se primárně soustředíme na náš „core“ byznys. A distributor nás podporuje v oblastech, kde si můžeme dovolit spolupráci s externími specialisty. Díky podpoře TD SYNNEX jsme měli možnost zúčastnit se například AWS Partner Transformation Programu, což je komplexní program pro vybudování a akceleraci úspěšného cloudového byznysu. Tento program a spolupráce s TD SYNNEX naše budování AWS týmu a kompetencí urychlilo o mnoho měsíců. Ocenit musím také pomoc v rovině konzultační – společně s distributorem jsme řešili šest nebo sedm oblastí, na které bychom se měli v dlouhodobém horizontu zaměřit, protože na trhu právě po takové expertíze bude poptávka. A pak je tu ještě jeden moment. Tím, že je TD SYNNEX globální firma, má na evropských pozicích opravdové špičky svého oboru, které čas od času můžeme u složitějších projektů využít ve svůj prospěch.

Image
Jan Havlíček, Thein
O ambicích společnosti Thein Digital jsme mluvili s jejím produktovým manažerem Janem Havlíčkem.

Dovolte mi jednu kontroverznější otázku. Jedno z velkých témat vaší společnosti je ESG. Jak se to má s tím, když vaším partnerem v oblasti IT je třeba právě Amazon? Tedy firma, která vlastní obří datová centra, jež jsou mnohými kritizována za mimořádnou uhlíkovou stopu?

Na tuto situaci je dobré se podívat ze všech úhlů a odpověď je vlastně spíš opačná. Jedním ze způsobů, jak se AWS snaží oslovit své zákazníky a zároveň snižovat provozní náklady je, aby energie, kterou používá pro svá datová centra, pocházela z obnovitelných zdrojů. Myslím, že v letošním roce se podíl obnovitelných zdrojů pohybuje mezi 90 a 95 procenty a už brzy se má blížit stovce. Zároveň tím, že AWS rychleji obnovuje svůj datacentrový hardware, tak se rychleji než běžný zákazník dostává například k procesorům, které jsou výkonnější a mají nižší spotřebu, čímž dále přispívá k optimalizaci provozních nákladů. I díky tomu dokáže AWS své ceny v průběhu času snižovat. Pro nás je i toto jeden z argumentů, proč migrovat z on-premise do AWS. Amazon je významný hráč, a pokud přijde s nějakou inovací, má potenciál pohnout s celým trhem. Tady si pomůžu Západem, který je v této oblasti tradičně o několik let dál a soustředí se na ESG reporting mnohem důsledněji než zatím my v Česku. Pak je tu ještě druhý argument.

V čem spočívá?

Používání AWS je transparentní a měřitelné. Firmy – a bude jich stále více – budou mít povinnost připravovat nefinanční reporty pro oblast ESG. Díky využívání služeb AWS budou schopny podklady pro svůj nefinanční report vygenerovat během několika kliknutí a budou tak mít k dispozici podrobný přehled o energetických nákladech a uhlíkové stopě svého provozu. Shromažďovat a analyzovat tyto údaje v tradičním „on-premise“ provozu je řádově náročnější práce. O tuto část se pak v zásadě nemusejí starat, tato data jim v rámci našich služeb zajistíme.

Jak vůbec vnímají vaši obchodníci přechod z on-premise světa, kde se klasicky prodává spíše jednorázově, do světa cloudu spojovaného spíše s průběžnou konzumací služeb? Přece jen krátkodobá jednorázová marže byla pro mnohé z nich klíčovou motivací.

Nebudu zastírat, že se to také učíme. Je vrozenou vlastností lidí i organizací, že dlouho získávané vzorce chování se těžko mění. Změna pravidel v takzvaných KPIs je jedním ze zásadních kroků, které musíme do našeho denního fungování zavést, abychom dokázali naše obchodníky správně motivovat k hledání projektů z oblasti public cloudu. Jádro této změny ovšem vnímám pozitivně. Ve „službovém obchodním modelu“ můžeme našim zákazníkům pomáhat s projekty v průběhu času (například s postupnými migracemi jednotlivých aplikací a databází do AWS) oproti jednorázovým, ale méně častým velkým realizacím (kupříkladu vybudování nového datacentra jednou za 5 let). Směrem do budoucna to dává smysl.

Co si přečíst i toto?

Třiadvacet let platila v české IT distribuci jednoduchá rovnice. Jan Rosenbaum rovná se stoprocentní péče o značku Hewlett Packard Enterprise. Společná jízda začala v červnu roku 1999 v M.S.D., dalších osm let fungovala pod vlajkou Servodata, sedm let pokračovala v Avnetu a navázalo dalších sedm let v TD SYNNEX. Skončila symbolicky třiadvacítkou.

Společnost HPE uvedla na trh novou řadu bezdrátových přístupových bodů HPE Aruba Networking 730 AP. Jedná se o první vlaštovku v rámci Wi-Fi 7 portfolia. Nejmodernější Wi-Fi přírůstek zapadá do aktuálního trendu poskytování vysokokapacitního bezdrátového připojení.

Schválně: jak dlouho uplynulo od první verze OpenAI a veřejně dostupného jazykového modelu ChatGPT? Je to jen něco málo přes rok a půl. Přesto máme pocit, že všichni „žijeme“ s umělou inteligencí už dlouhé roky. A tak je to dnes v oblasti IT se vším. Vývoj jde dopředu tak rychle, že mnoho inovací se nestihne na trhu ani etablovat, a už je předhání jiná.

blog
Know-how rozhoduje
Technologie. Distribuce. Spolupráce.

Jsme váš TD SYNNEX.