Image
Trask

Příběh Trasku. Od spolupráce se spořitelnou na americkou burzu

Příběh Trasku. Od spolupráce se spořitelnou na americkou burzu

Možná už jste o Trasku slyšeli. Pokud ne, pak je to věčná škoda, protože tahle česká IT firma se nezastaví tam, kde většina ostatních. Málokdy se například stane, že by CEO společnosti prohlásil: „Pro další růst potřebujeme nové vedení,“ a najal místo sebe ostříleného globálního manažera. Nebo že by si česká firma založila pobočku na Manhattanu a rozhodla se, že v brzké budoucnosti zamíří na americkou burzu. V moderní centrále na pražském Pankráci, kde zasedačky Trasku zdobí například kmeny bříz, nikdo moc nepochybuje, že se tak opravdu stane.

„Zažil jsem mnoho českých firem, ale většinou se to zlomí u hranice okolo 150 zaměstnanců. To bývá obvykle impulz, proč vytvářet novou manažerskou strukturu – a právě tam se firmy zaleknou. Nám k překročení této hranice hodně pomohl nástup Pavla Rieggera, který léta pracoval na globálních pozicích v EY. Celou dlouhou misi jsme si rozdělili do konkrétních a naprosto hmatatelných podcílů, ke kterým se přiřadili konkrétní lidé – a najednou vidíme, že je to v našich silách,“ vypráví Martin Šimko, jenž v Trasku pracuje na pozici Client Directora.

Většina úspěšných českých IT firem se po úspěchu v České republice začne koukat spíše směrem na východ. Na Slovensko, do Polska, do Maďarska. Ale vy jste se rozhodli vydat do Spojených států. Do země, o které se vypráví, že je v technologiích nějaké tři nebo čtyři roky před naší zemí. Nehrozí, že si tam v místní konkurenci vylámete zuby?

Takové věci hrozí vždy. Ale v Americe už dnes děláme byznys a jsou tu jasné předpoklady, že by mohl dál růst. Samozřejmě je to pro nás zkouška ohněm. V Čechách jsme vyrostli na bankovnictví a peněžních operacích. V tomto jsou Spojené státy jiný svět. Už třeba proto, že se tady namísto kartou nebo telefonem stále platí šeky. Ale zároveň jsou tu fantastické technologie a dokážou tu ocenit odvahu.

Image
Martin Šimko
Martin Šimko je ve společnosti Trask Solutions zodpovědný za rozvoj podnikání ve finančním sektoru.

Co děláte pro to, abyste na místním trhu uspěli?  

Řekl bych, že dnes už přemýšlíme spíše světově než česky. Nabíráme hodně nových kolegů v zahraničí. Pracují u nás lidé ze západních zemí, kteří na věci koukají jinak než my. Velmi se nám také osvědčilo partnerství s analytickou společností Gartner. Sledujeme jejich průzkumy, klíčové technologické trendy a snažíme se je co nejrychleji adaptovat do našich řešení.  

Firem, které se chlubí tím, že umí dodávat kompletní řešení, systémovou integraci postavenou na cloudu, big datech a kyberbezpečnostních řešeních, je na trhu celá řada. Proč by právě Trask měl být mezi nimi tou, kterou zvolím?

To je otázka za miliony a odpověď se liší podle toho, ve které části světa ji položíte. V Čechách jsme velká firma, letitý systémový integrátor s dlouhou historií. Máme reference z mimořádně náročného bankovního sektoru – a třeba s Českou spořitelnou, naším prvním zákazníkem, letos slavíme 30 let spolupráce. V řadě oblastí máme unikátní know-how. Ale když přijedeme do Německa, moc to neznamená, i když pracujeme pro Erste. V Americe je to úplně jedno – tam si nás jsou schopni splést s Čečenskem. Na druhou stranu tam neřeší původ, ale kvalitu. Proto se snažíme vyprofilovat pro konkrétní oblasti a nabízet v nich špičkovou expertízu. Klíčovou výhodou může být naše spojení se SAS.

V posledních měsících je vaše spolupráce se SAS stále intenzivnější. V čem je to win-win?

Spolupráce se nabízela. V SAS nastala organizační změna, firma reaguje na situaci na trhu a přechází ze soukromě vlastněné firmy na model společnosti, která bude obchodovaná na burze. Díky tomu mění přístup k využívání partnerů – a pro prodej licencí začali potřebovat silného partnera a distributora. A my takovou pozici, minimálně ve středoevropském regionu, máme.

A pro vás ta přidaná hodnota spočívá v čem?

Pro nás je to zajímavé v tom, že když jsme dříve chodili k zákazníkům a vyprávěli, že děláme integraci, testing a cloudy, bylo to pro mnohé z nich špatně uchopitelné. Dnes jim řekneme, tady a tady potřebujete řešení, na které by se SAS technologie daly využít – a my jsme v tom skutečně dobří – a rezonuje to mnohem víc. Navíc máme výhodu, že jsme se pustili do spolupráce s TD SYNNEX, takže na rozvoj obchodu nejsme sami. O úspěch na trhu se vlastně dělí tři firmy – a Trask to nemusí „odtáhnout“ celé sám, což je lidsky, kapacitně i finančně ohromně náročné.

Hrálo při výběru partnera pro distribuci roli to, že je TD SYNNEX globální firma a může vám pomoci i na jiných trzích než těch tuzemských?

Rozhodování o distributorovi jsme nedělali na úrovni Trasku. Jde o vztah mezi SAS a TD SYNNEX, protože velcí hráči hledají jednoduché vyřešení partnerství na všech trzích zároveň. Pro nás je to skvělé v tom, že ve chvíli, kdy se posouváme ze střední Evropy dál do světa, nemusíme procesy ladit s mnoha stranami. Hodně věcí samozřejmě zastřešuje SAS sám.

Pojďme zpátky do české reality. V čem se tady hodí mít v zádech distributora?

Nejdůležitější je hledání příležitostí. Síť kontaktů, které distributor zná a které můžete využít. V každodenní praxi se pak hodí spolupráce na nacenění, cenotvorby pro koncového zákazníka, smluvní dokumentace. Spousta věcí, které potřebujete mít v pořádku.

V čem je pro vás osobně Trask ta firma, ve které stojí za to pracovat?

Za dva roky jsem tu nikdy nenarazil na situaci, kdy bych potřeboval s něčím pomoci a někdo z kolegů mě odmítl. Často se spíš sejde pomoci až příliš. Ale to klíčové je odvaha našeho managementu, který si vytyčí nějaký cíl – a pak neváhá – a jde do toho. Ať už jde o spolupráci se SAS nebo zahraniční expanzi. Pak nás zároveň dokážou velmi dobře přesvědčit, že na to máme. Jako tým i každý z nás jako člověk. Nikdo nám nesedí za zády a nekontroluje nás den co den. Máme důvěru, že to uděláme dobře, a jsou schopni naše navrhované řešení podpořit svými penězi. To zdaleka není všude.  

Poslední otázka je trochu filozofičtější. Máme už po 35 letech od sametu být odvážnější – a víc se zaměřit na západ než jen na střední Evropu? Máme na to tam uspět?

České firmy mohou uspět v zahraničí, stejně jako ty německé, polské nebo indické. Vždycky budeme mít trochu handicap v tom, že náš trh je řádově menší než Německo, a cokoli tady uděláme, nemá takový význam jako ve větší zemi. Ale vedle toho se zatím neumíme dostatečně prodat. To je také nejčastější zpětná vazba od našich zahraničních kolegů. Říkají: „Umíte skvělé věci, tak se je nebojte ukázat.“

Co si přečíst i toto?

Přichází doba distribuční, vzkázali Pavel Klimuškin s Vítem Vojtěškem v prosincovém vydání časopisu ChannelWorld.

Na jedné straně je to nejmladší divize v rámci TD SYNNEX. O jejím vzniku se rozvířila debata půldruhého roku zpět. Na druhou stranu už od té doby pochytala nebo se potkala se spoustou velkých a dravých ryb – řeší SAS, Veritas, Veeam, Pure Storage, Wasabi nebo OpenText.

„Distribuce se musí měnit a začít zavádět nové věci, ale tou pravou výzvou bude přestat dělat staré věci,” říká Pavel Klimuškin, VAD director společnosti TD SYNNEX. V nedávném rozhovoru pro Channelworld prohlásil, že přichází doba distribuční.

blog
Know-how rozhoduje
Technologie. Distribuce. Spolupráce.

Jsme váš TD SYNNEX.